Aloha Wurzburg!

Eerste dagen op een nieuwe studieplaats ergens in Duitsland. Het leven van een germanist! Ik ben een nomade. Ik was student in Ružomberok, Bayreuth en Olomouc. Nu ben ik voor drie maanden in Wurzburg. Ik verhuis naar daar, waar ze goede bibliotheek hebben. Eigelijk is het geen grapje. Voor slowakse germanisten is iedere mogelijkheid goed. Ik ben overtuigd, dat het belankrijk is, zulke ervaring te hebben. Ik reis graag. Maar soms is het natuurlijk vermoeiend. Ik leef graag in het buitenland. En het is ook met mijn studies verbonden. Ik hou mij vooral met “intercultural studies” bezig. Nu ben ik onfeveer 700 km van mijn geboortegrond  afgelegen.In psychologie, soziologie en literatuur spreken de wetenschappers over een twijfelachtige begrip: “Heimat”. Wat betekent het eigelijk? Waar zijn jullie thuis? Is het een bepaalde plaats, een gemeente? Is het mogelijk, meer plaatsen als “Heimat” te benoemen? Jawell, tenminste voor mij. Ik ben thuis in Slowakije, waar mijn familie leeft. Ik ben thuis in Belgie, omdat mij vriend heef zijn familie daar. En ik ben ook in Duitsland thuis. In Tsjechien….

s knihou

Ik heb bijna vergeten, waarom ik hier vandaag schrijf! Ik heb vandaag met mijn thesis begonen!!! Ik ben misschien gek om ethuisatiek daarover te zijn, maar ik kijk er naar uit iets nieuw te uitdenken. Ik hou van boeken en van de wijsheid, die ze verbergen. Van hun geur en hun voorkomen. En weten jullie van wat ik nog hou? Van mijn nieuwe zetel!!! Het is enorm comfortabel! So, LET´S GET THE WRITING STARTED!!!!!

Leave a Reply

