het Jonge Slowaakse Meisje en de Belgische Zee

Als Slowaaks meisje ben ik meer gewoon aan het Kroatische strand. Dat is de Slowaakse bestemming voor een zomervakantie bij uitstek. De Slowaakse vertaling voor “vamos a la playa” betekent meestal “vamos a la Kroatie”. Maar ja, de laatste drie jaren was ik ergens anders voor vakantie. Ik was aan de Belgische kust! Sja, het is een groot verschil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hoe ziet de Belgische kust er uit door de ogen van een Slowaaks meisje? Indrukwekkend! Ik loop over het strand vanaf Bredene tot Oostende, het is een enorm winderige dag en de zee is wit van schuim. De kinderen lopen met de vliegers of rijden in kleine autootjes, die door de wind voorover gedrukt worden. Een oudere man loopt met zijn hond- een Duitse scheper, die soms voor een kort momentje in de golven van de zee verloren gaat.

čajky

En overal vogels. Ze zijn absoluut niet bang van de mensen. Ze blijven onverstoord zitten, soms vliegen ze over onze hoofden. De Belgische kust is zoals het einde van de wereld. Krachtig, artistiek en eindeloos in schuim en golven verborgen. Misschien was het vroeger ook zo, als men nog niet wist, dat Amerika bestond. Ik loop over het strand, met wind in mijn haar, ik blijf staan en ik voel hoe het mij voorover drukt, precies als de autootjes van de kinderen op het strand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Een overal een lange fietsweg. Dus met de fiets naar Blankenberge is onze volgende uitdaging! Als het zonnig is, is het strand vol. Letterlijk. Kinderen lopen chaotisch overal, spelen voetbal, bouwen kastelen en hebben een echt vrolijke vakantie aan de zee. Ze springen in de golven als echte baywatch- mensen, schreeuwen tegen elkaar en lachen. Ik sta ook daar, met mijn voeten in het water en geniet van de zon. Niet enkel kinderen hebben een echte vrolijke vakantie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nederlandstalige mensen kennen zeker een lied van Dana Winner: “de oude man en de zee”, dus mijn blog vandaag is een “re-make”. Prachtige belgische kust en ikke. Misschien ook een tip voor jullie, voor een augustus-vakantie!

4 thoughts on “het Jonge Slowaakse Meisje en de Belgische Zee

  1. Heel leuk stukje. Nog even je kan wekelijks naar zee… Veel studie genot en hier zullen we William een beetje proberen te steunen in deze moeilijke tijden zonder jou. Hoe je goed, succes met je studies en tot snel.

    grtjs
    Franswa en ook de groeten van Noe!

  2. Mooi geschreven. Ik vind het boeiend om te zien hoe je als Slovaakse Nederlands schrijft.
    Wat de kust betreft, raad ik je aan om even in het noorden de grens over te steken. De kust is er even indrukwekkend maar je hebt het voordeel dat er geen betonnen mastodonten achter je staan. Meer natuur!

Leave a Reply

