“…there are nine million bicycles in Belgium…”

Altijd als ik fiets, moet ik aan een lief liedtje van Kate Melua denken: “There are nine million bicycles in Beijing. That’s a fact,  It’s a thing we can’t deny, like the fact that I will love you till I die… ” zingt ze. België is zeker het beste land voor luie fietsers, of wel fietsers, die van het fietsen genieten zoals mezelf. Als je fietst, hebt je snel het gevoel, dat dit land misschien overal, waar je kijkt, altijd hetzelfde is. En ja, je hebt gelijk. Het is meestal plat, geen bergen, en af en toe koeien en paarden en rivieren en… niks meer.  Maar het heeft ook iets magisch. Ik hou van fietsen hier. Voor de meeste mensen is fietsen een middel om naar het werk of school te gaan- voor mij is het alsof de hele wereld voor een klein momentje stopt en ik fiets verder en droom. Som is het ook heel gevaarlijk. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de zomer ben ik van Bredene tot Blankenberge gereden- weer een totaal andere ervaring. Ik zag de Belgische kust, waarvan ik hou. En Blankenberge is zeker een plaats, die je niet kan vervelen. Enkele dagen geleden ben ik van De Haan naar Brugge gefietst. Heen en terug ongeveer 50 km. Het was bevolkt, zodat het landschap er een beetje mythisch uitziet. Er waren bijna geen fietsers, iedereen was blijkbaar beter ergens binnen. Het fietspad ging voor een groot deel langs een rivier.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In Slowakije- vooral in mijn stad Banská Bystrica, is het heel moeilijk een echt goede fietspad te vinden. Bijna overal zijn er auto’s… Hier in België zijn de fietsers een prioriteit. Met wind in mijn haar rijd ik langzaam, maar snel in mijn gedachten. Ik ben echt een trage fietser, maar dat kan mij niet schelen! Ik geniet ervan… Ik ben geen poëet, maar in deze momenten als ik rond mij kijk en ik zie de schoonheid van de natuur voel ik mij echt poëtisch. Soms denk ik, dat mensen te veel nodig hebben, om “poëtisch” te worden- en we hebben zeker veel nodig om gelukkig te worden. Waarom is het zo- weet ik niet. Misschien is geluk het moeilijkste ding op deze aarde. Onbereikbaar?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Misschien fietsen we heel weinig voor onszelf… gewoon voor mijzelf ging ik ook op zondag fietsen, langs de Dender- traag. Ik ben gestopt en heb een beetje naar paarden gekeken en ik heb naast mijn fiets in het gras gezeten. Ik deed mijn ogen dicht en liet de zon mijn gezicht verwarmen. Een van de laatste warme dagen van de herfst…

 

One thought on ““…there are nine million bicycles in Belgium…”

Leave a Reply

