Mijn Jaar met Analoge Fotografie (selectie)

Het is een jaar geleden dat ik voor het eerst met analoge fotografie begonnen ben. Dus wijd ik deze blog aan een kleine evaluatie van mijn “analoge” ervaring. Ik heb ook een selectie van al die foto´s gedaan, die ik doorheen het jaar getrokken heb en die ik interessant vond. Ik heb het laatste jaar ook veel gereisd, naar Duitsland en naar Belgie, maar ik was ook veel thuis met mijn vriend en familie. Dus u kunt zeker mijn allerliefste zusje Hanka, vriend William  of mijn beste vriendin Hana op een paar foto´s zien. Sommige foto´s heb ik in Duitsland gemaakt, sommige in mijn tweede thuis, Erembodegem sommige in Olomouc, waar ik studeer, sommige in onze woning, waar ik mij altijd goed voel. Iedereen, die op een film foto´s trekt, weet dat het vooral heel duur is. Het fototoestel is oud en eentje dat ik ergens bij ons thuis nog gevonden had  (mijn papa had vroeger ook een passie voor analoge fotografie), was snel kapot. Gelukkig heb ik een andere gekocht in de Kringloopwinkel voor slechts 15 euro- natuurlijk wist ik niet, of het eigenlijk nog werkt- het is zoals een kat in een zak kopen, maar het is gelukt! Mijn nieuwe- oude Fujica is mijn “kameraad” geworden. Overal, waar ik ga, neem ik het mee. En wat is verder nog totaal anders als je met een analoge fototoestel aan het werken bent?  Je kan niet onoplettend ongelofelijk veel foto´s trekken. Het is echt dom veel foto´s in een keer te trekken, zoals ik dat vaak gedaan heb met mijn digitale fototoestel. Analoge fotografie heeft mij geleerd om geduld te hebben. Wachten tot het moment komt en dan pas eerst de trekker indrukken. Nadenken voor ik een foto trek. Soms duurt het heel lang tot ik de hele filmrol tot het einde heb opgebruikt. Ik heb natuurlijk nog een heel lange weg voor mij, als ik goede foto´s wil maken. Je handen moeten stabiel zijn, je moet een oog hebben voor een goede compositie, je moet van buiten weten onder welke toestanden je foto´s kan trekken, anders is het alleen maar verloren geld en de foto´s zijn overbelicht of te donker. Sja, ik moet nog altijd veel leren. En nu laat ik mijn foto´s voor mij spreken.

Bez názvu-analógové fotografiemedzi brečtanomw-2leuwen 1A006852-R1-27-29

Leave a Reply

