Finally in the Netherlands!

Na bijna vijf lange jaren dat ik Nederlands aan het leren ben, ben ik eindelijk ook naar Nederland gewest! Ja, ik ken Vlaanderen heel goed en ik heb alle belangrijke steden al bezocht, maar Nederland? Dat bleef heel lang een raadsel voor mij. Met W. planden we deze uitstap al lang, maar altijd was er iets, waardoor onze plannen niet doorgingen. Op 17 april was er een boekpresentatie in Rotterdam. Het ging over een Slowaakse auteur Rudolf Sloboda, die door Abram Muller voor de eerste keer naar het Nederlands werd vertaald.  Abram is blijkbaar de bekendste Slowaakse Nederlander en een goede vriend van mij en W., dankzij wie we in heel korte tijd veel van Nederland konden zien. Op zondag stapten we in zijn kleine Volkswagen en reden tot de Hollandse kust. We stapten rond in Delft en Den Haag. We dronken tasjes koffie en Abram probeerde mij te overtuigen dat ik de “haring” of “maatjes” (zure vis waardoor die Hollanders de tweede wereldoorlog overleefd hebben) zeker eens moest proberen, wat ik afwijzen moest- spijtig genoeg ben ik geen “vis- fan”. In Scheveningen hebben we een lange pauze ingelast om op strand de eerste warme zonneschijn van dit jaar te kunnen genieten. Ja, ik was zeker heel sterk onder de indruk van Nederland, de Nederlandse gewoontes en de prachtige Hollandse kust.A008677-R1-06-7A008677-R1-07-8A008677-R1-08-9A008677-R1-04-5A008677-R1-03-4A008677-R1-14-15

Leave a Reply

